Renault noemde zich ooit een ‘créateur d’automobile’ en in de verre jaren negentig was dat niet eens overdreven. Aan creativiteit was toen geen gebrek. Het is in die periode dat stuk voor stuk iconische modellen zoals de Twingo, Scenic en Kangoo voor het eerst onder de schijnwerpers verschenen. Die allereerste Kangoo had een hoge aaibaarheidsfactor en samen met de Citroën Berlingo lag hij aan de basis van een nieuwe generatie compacte bestelwagens. Na meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren oogt de nieuwe Kangoo, ondertussen het model van de vierde generatie, minder guitig maar heeft hij een serieuzere uitstraling. Qua comfort, afwerking, connectiviteit en laadmogelijkheden –door onder meer de bredere carrosserie – is hij enorm geëvolueerd. In die mate zelfs dat hij de net behaalde titel van ‘International Van Of The Year’ meer dan verdient. Voor de verkiezing wordt een beroep gedaan op 24 internationale juryleden. België was vertegenwoordigd door Leo Van Hoorick.

Slimme vondsten

De Renault Kangoo en de Mercedes Citan zijn samen ontwikkeld, maar toch zijn er enkele verschillen die verder reiken dan de merkemblemen en de aankleding van het interieur. Het is trouwens duidelijk dat bij de ontwikkeling Renault de grootste inbreng had. Uniek voor de Kangoo, en niet verkrijgbaar bij de Citan, is wat de Franse constructeur ‘Open Sesame by Renault’ noemt. Concreet komt het er op neer dat er aan de rechter kant tussen het voorportier en de zijdelingse schuifdeur geen dakstijl is waardoor een grote opening ontstaat. Deze grote opening vergemakkelijkt de zijdelingse toegang tot de laadruimte en daarmee ook het laden en lossen. Dit systeem wordt gecombineerd met een neerklapbare rugleuning van de rechterstoel en de mogelijkheid om het tussenschot voor de helft weg te klappen. Bij Renault wordt ook gesuggereerd dat op die manier, bijvoorbeeld op een markt, makkelijker zaken vanuit de auto kunnen verkocht worden. Een andere slimme vondst is het imperiaal dat zich binnen in de auto en ter hoogte van het plafond van de laadruimte bevindt. Daarmee is het mogelijk om ladders of andere lange voorwerpen in de auto te vervoeren zonder dat daarom de laadvloer in beslag wordt genomen. Met dat intern imperiaal is de lading ook beschermd tegen diefstal en is er geen probleem om een parkeergarage binnen te rijden.

Verschillende versies

Het ‘Open Sesame by Renault’-systeem is enkel verkrijgbaar bij de Kangoo van normale lengte. Ook het ingebouwde imperiaal is uniek voor de Kangoo. Mercedes legt meer de nadruk op de veiligheidsuitrusting en het MBUX-multimediasysteem.

Net zoals bij de Citan is er ook een ‘lange versie’ beschikbaar van de Kangoo. Onder de motorkap van de twee zustermodellen vinden we telkens Renault –motoren.  Beide constructeurs voorzien twee 1,3-liter benzinemotoren (100 en 130 pk) en drie 1,5-liter dieselmotoren (75, 95 en 115 pk). Alle motoren krijgen standaard een manuele zesbak terwijl de krachtigste diesel en benzine ook combineerbaar zijn met een zelfschakelende versnellingsbak met zeven overbrengingen en dubbele koppeling.

Zowel Renault als Mercedes voorzien een elektrische versie vanaf volgend jaar.

Nissan Townstar

Niet te vergeten is dat er ook een Nissan-versie van de Kangoo bestaat en die heet Townstar. Deze derde telg uit de ‘familie’ deelt niet mee in de titel ‘International Van Of The Year’ omdat hij in 2021 nog niet verkrijgbaar was. Ondertussen is wel bekend dat er van de Townstar geen dieselversie komt maar er staat wel een elektrische uitvoering met 90 kW-motor op het programma. Als alternatief is er nog een 1,3-liter benzine met 130 pk.