Na de EQC en EQA neemt Mercedes nu het segment van de grote berlines in het vizier. Het heeft net aan de Belgische pers en zijn belangrijke fleetklanten het toekomstige topmodel van het EQ-gamma voorgesteld: de EQS. Hij is het eerste model dat is ontwikkeld op een nieuw platform dat volledig is bedacht voor de elektrische modellen van het merk.

Uiterlijk herkennen we de lijnen van het vlaggenschip van Mercedes, waar dan de typische elementen van de andere EQ-modellen aan zijn toegevoegd, zoals dat grote gesloten radiatorrooster met een lichtstrip erboven of de enorme velgen. Het is mogelijk om voor een tweekleurig koetswerk te kiezen. De onvoorstelbaar lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,20 maakt van hem de meest gestroomlijnde productiewagen op de markt.

De EQS ligt qua afmetingen heel dicht in de buurt van de ‘klassieke’ S-Klasse: 5,22 meter lang voor de elektrische auto tegenover 5,18 meter voor de S-Klasse. Maar bij afwezigheid van een verbrandingsmotor kan de EV wel met voorsprong de langste wielbasis voorleggen. Dat komt geheel de binnenruimte ten goede, en dan vooral op de achterbank. Een andere bijzonderheid: de kofferklep gaat tot in het dak open.

 

2 vermogens en tot 770 kilometer

Misschien is het wel die stroomlijn die de EQS zo’n mooie prestatiecijfers geeft. Er zijn twee versies verkrijgbaar: de EQS 450+ en de EQS 580. De eerste ontwikkelt 333 pk en is enkel met achterwielaandrijving verkrijgbaar, de tweede gaat tot 523 pk en is ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. De batterij is 90 tot 107,8 kWh groot, waardoor het elektrische vlaggenschip 670 tot 770 kilometer aan rijbereik (WLTP) kan voorschotelen. Wij konden hem nog niet aan de tand voelen, maar de EQS belooft mooie sensaties op de weg.

 

Technologisch neusje van de zalm

Omdat de S-Klasse steeds een technologische pionier is geweest, ontsnapt ook de EQS niet aan die regel. In zijn verfijnde interieur – dat hier en daar de sfeer van een jacht oproept – biedt de EQS het MBUX Hyperscreen (als optie). Dat is een gebogen scherm in drie delen achter één enkel stuk glas. Het scherm voor de bestuurder toont de rij-informatie en voor de passagier staat een even groot exemplaar (12,3 duim) waarmee de functies van de wagen kunnen worden beheerd. Het centrale scherm van 17,7 duim tot slot herbergt al de essentiële zaken van de auto. De passagier kan dankzij een filter op zijn scherm naar een film kijken zonder de bestuurder te storen, terwijl op het centrale scherm bijvoorbeeld de automatische opening en sluiting van de deuren kan worden bediend.

 

 

Weldra een EQE

De auto staat vanaf september bij de dealers, maar kan nu reeds worden besteld. Mercedes hoopt een ander soort klant te bereiken dan voor de S-Klasse. “Met de S-Klasse mikken we op klanten die zich graag laten rondrijden. Wie voor een EQS kiest, is eerder een klant die een positie aan het stuur verkiest,” zo vertelt Bastien Van den Moortel, PR Manager Mercedes-Benz Cars Belux. “We verwachten dat hij veel succes zal kennen bij bedrijfsleiders, zeker in KMO’s”.

Weet trouwens dat Mercedes zijn EQ-gamma verder wil blijven ontwikkelen. Zo komt er binnenkort een EQE, die een elektrische auto van het formaat van de E-Klasse is, en mogen we EQ-versies verwachten van de SUV’s GLE en GLS.