Advertisement
Gepubliceerd op 19 January 2022 om 11h34
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

MG lanceert de eerste volledig elektrische break op de markt: een toekomstige bestseller onder bedrijfswagens?

Het is algemeen bekend dat de stationwagon een succes is in België dankzij zijn aandeel binnen de categorie bedrijfswagens. Professionele klanten zijn vaak enthousiast over dit soort wagen. Bij MG hebben ze dat goed begrepen. Ze beseffen dat er een markt is voor een geëlektrificeerde stationwagon, want er zijn er simpelweg nog geen op de markt. Met de MG 5, vult MG deze leemte op.

||||||
|||||| © ||||||

Op 18 januari presenteerde MG in Brussel de internationale première van zijn gloednieuwe MG 5, een break voor het gezin uit het C-segment. Nog een stationwagon, zult u vragen? Niet echt, want de MG 5 is de allereerste volledig elektrische stationwagon op de markt. Een markt die nog steeds verzot is op dit type wagen, want vorig jaar werden in België 47.000 nieuwe stationwagons verkocht, hoofdzakelijk aan fleet-klanten. En met het nieuwe belastingstelsel dat in 2026 moet worden ingevoerd, zal de MG 5 waarschijnlijk voldoen aan de behoeften van heel wat bestuurders van bedrijfswagens.

Tot 400 km bereik

Met een lengte van 4,60 m is de MG 5 gepositioneerd in het C-segment en biedt hij een royale binnenruimte en een bagageruimte van 479 liter (tot 1367 liter met de bank opgeklapt). Hij is dus perfect voor een gezin en bagage zonder in te boeten aan passagierscomfort.

De MG 5 biedt keuze uit twee batterijtypes. De standaardbatterij heeft een capaciteit van 50,3 kWh en een vermogen van 130 kW, waardoor de auto een actieradius heeft van 320 km (WLTP). Een lange-afstandsbatterij met een capaciteit van 61,1 kWh – 115 kW – laat de MG 5 toe om tot 400 km af te leggen (WLTP). Hij kan aan een wisselstroomterminal in 5 uur en 40 minuten worden opgeladen, terwijl een gelijkstroomlader er 40 minuten over doet om tot 80% van zijn actieradius terug te winnen.

De batterij van de MG 5 biedt Vehicle to Load (V2L)-technologie, waardoor de auto 230 Volt stroom kan leveren. De auto is in staat om 2.500 W te leveren, genoeg om bijvoorbeeld een elektrische scooter op te laden.

7 jaar garantie

De MG 5 is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus (Comfort en Luxury) die beide een uitstekende basisuitrusting bieden, inclusief alle rijhulpmiddelen die doorgaans in dit segment beschikbaar zijn. Hij is ook 100% verbonden via de MG iSmart-app, die kan worden gebruikt als een sleutel op afstand, afstandsbediening voor de airconditioning, enz.

Vanaf onze eerste ontmoeting met deze MG 5 zullen we ons zijn “allesomvattende” uiterlijk herinneren, dat hem onderscheidt van de meer originele MG Marvel. Het interieur is grotendeels gemaakt van harde kunststoffen, maar het comfort van de stoelen laat een goede indruk achter, net als het gebruik van het grote aanraakscherm dat bovenin de middenconsole zweeft.

De MG 5 is ook zeer scherp geprijsd, vanaf ongeveer €31.500, en wordt geleverd met 7 jaar (of 150.000 km) garantie. De MG 5 zal vanaf maart in België verkrijgbaar zijn.

 

MG heeft zijn verkoop verdrievoudigd in 2021

MG wordt geproduceerd door het Chinese SAIC-concern, is een nog zeer jonge speler op de Europese automarkt. Het heeft momenteel bovendien slechts drie modellen – de ZS, de EHS en de Marvel. Deze MG 5 wordt zijn vierde model en Jan Vanhaver – Country Manager Belux – kondigt nu al aan dat er dit jaar een vijfde model aan het gamma zal worden toegevoegd.

MG groeit en dat is ook te zien aan de cijfers. Vorig jaar heeft het merk zijn verkoop op de Europese markt verdrievoudigd. De Belux vertegenwoordigt zijn negende grootste Europese markt met ongeveer 800 verkochte eenheden vorig jaar. Om de klant te bereiken, beschikt MG reeds over 13 MG Brand Stores en 17 MG Shops waar de klanten worden ondergedompeld in de wereld van het merk en het gamma kunnen ontdekken. “Onze huidige klanten zijn vooral fleetklanten (70%) en early adopters die geïnteresseerd zijn in elektrisch rijden maar nog niet vertrouwd zijn met onze producten, en vaak het oude merk MG niet kenden”, zegt Jan Vanhaver.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels