Het kan snel gaan en dat geldt zeker voor de ontwikkeling en het ontstaan van MHC Mobility. Het is allemaal begonnen in 2016 met de enthousiaste oprichting van het Belgische Mobilease.  Specialisten vertelden dat er in het leaselandschap geen plaats was voor een nieuwe maatschappij maar dat was buiten de aanpak van de oprichters gerekend.

 

Particulieren en KMO

Kristof De Backer: “Wij waren ervan overtuigd dat de leasemarkt nog verder kon groeien door een specifieke aanpak. Wij hebben ons meteen gericht op particulieren en KMO’s, twee ondergewaardeerde en vaak vergeten doelgroepen. Wij hebben gekeken wat hun specifieke noden zijn en ons daarop afgestemd. Nu dat wij deel uitmaken van MHC Mobility, willen wij met onze typische aanpak ons ook richten tot iets grotere en internationale vloten. “

 

Drie kerngedachten

Inspelend op de noden van de particulieren en de KMO’s  hebben zij een werkformule gecreëerd met drie kerngedachten. In de eerste plaats is dat transparantie. Concreet betekent dat bijvoorbeeld van bij het begin duidelijke afspraken maken omtrent traditioneel moeilijke momenten met name wat gebeurt er bij het einde van een contract, bij een tijdelijke stilstand en bij een verbreking van het contract. De tweede kerngedachte is flexibiliteit. Kristof De Backer geeft een voorbeeld: “In de coronaperiode, en vooral tijdens de lockdowns, kwamen heel wat leasewagens tot stilstand door thuiswerk maar erger nog ook door verminderde economische activiteiten. Bij heel wat van onze klanten hebben wij het leasecontract zonder betalen even stilgelegd wat die bedrijven financieel enorm heeft geholpen.”

De derde kerngedachte is het persoonlijk contact waarbij de klant één aanspreekpunt heeft, ongeacht of het om sales of raadpleging gaat tijdens het verloop van het contract.

 

Aangepaste producten

Aansluitend op die drie kerngedachten hebben zij ook een aangepaste reeks producten en diensten uitgewerkt. De belangrijkste daarvan zijn Mobiflex, Mobiswitch, Mobil 360, Full Operational Lease, MobiRent, Lease2Go en Drive2 Go.  Kristof De Backer verduidelijkt: “Met al die formules kunnen wij flexibel inspelen op de noden. Ik geef enkele voorbeelden. Het leasen van een auto kan aangevuld worden met andere transportmodi. Voor wie een elektrische auto in leasing neemt, kunnen wij gedurende een periode een conventionele auto voorzien bijvoorbeeld om mee op vakantie te gaan. Wij kunnen snel een inloopauto voorzien als dat nodig is. Kortom er is voor elk wat wils. Als er zich een probleem stelt, dan zien wij dat als een uitdaging en zoeken we een oplossing.”

 

Internationaal

Die bijzondere aanpak is niet onopgemerkt gebleven. In 2019, nauwelijks drie jaar na de opstart, is Mobilease deel geworden van het Japanse Hitachi Capital Mobility Solutions dat al actief was in het Verenigd Koninkrijk. Met de nakende Brexit heeft Hitachi overnames gedaan in Polen, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Slovakije en België. Voor ons land koos Hitachi voor Mobilease. Nieuwste ontwikkeling is dat Hitachi en Mitsubishi UFJ de krachten bundelen en kiezen om al hun Europese leaseactiviteiten onder één naam te bundelen: MHC Mobility. Voor alle duidelijkheid Mitsubishi UFJ is een financiële groep en heeft geen banden met de autoconstructeur Mitsubishi.