Gepubliceerd op 17 April 2023 om 13h18
Door Damien Malvetti

Microcars: Wat is het nut voor bedrijven?

Ze heten Silence, Microlino, AMI of Yoyo. Ze zijn minder dan 3 meter lang en voorzien van een kleine elektromotor en een laadruimte. Dit zijn de microcars. Inspelend op de behoefte aan stedelijke mobiliteit zonder uitstoot, willen ze de stadscentra veroveren.

|||||
||||| © |||||

Herinner u: in 2011 verraste Renault iedereen door met trots zijn Twizy voor te stellen. Een kleine elektrische auto met een maximumsnelheid van 45 km/u, ontworpen voor stadsverkeer en geschikt voor één passagier, naast de bestuurder. Het concept was origineel, maar het succes bleef uit. Tussen 2011 en 2020 werden slechts 25.000 exemplaren verkocht.

Was het merk in feite visionair, maar had het zijn product iets te vroeg uitgebracht, zoals dat het geval was met verschillende van zijn producties in het begin van de jaren 2000 (Vel Satis, Wind, Avantime, enz.)? Want vandaag, in een context waarin alternatieve mobiliteitsoplossingen zich ontwikkelen en thermische voertuigen de neiging hebben uit stedelijke centra te worden geweerd, is het concept van de elektrische mini-auto zinvol voor korte afstanden in de stad.

Terwijl Renault de afgelopen maanden de productie van zijn Twizy heeft stopgezet, zijn er andere spelers op deze markt verschenen. Hiertoe behoren zowel bekende fabrikanten als nieuwe gespecialiseerde bedrijven.

 

De ‘AMI’ van steden

De eerste die bijna drie jaar geleden op onze markt kwam was de AMI van Citroën, die op bepaalde markten ook onder de naam Rocks-e verkrijgbaar is.

Achter zijn onconventionele uiterlijk is de AMI een tweezits side-by-side voertuig – in tegenstelling tot de Twizy, die twee stoelen in tandem had – uitgerust met een 5,5 kWh batterij met een geclaimde autonomie van 75 km en een maximumsnelheid van 45 km/u. Hij kan in slechts drie uur worden opgeladen via een 220V stopcontact.

Het interieur en de uitrusting zijn rudimentair, en het comfort is niet van het hoogste niveau, maar de AMI heeft een gadgetkant die duidelijk erg aantrekkelijk is. In slechts twee jaar tijd heeft de mini Citroën wereldwijd de grens van 23.000 bestellingen overschreden. Een Buggy-versie, een soort knipoog naar de vintage Citroën Mehari, werd vorig jaar zelfs als beperkte oplage op de markt gebracht, en een MY AMI Cargo-versie, uitgerust met één zitplaats en 0,4 m3 laadruimte, is permanent aan de catalogus toegevoegd om te voldoen aan de behoeften van de transportsector.

De AMI is ook eenvoudig met een paar klikken online te bestellen en heeft een uitzonderlijk lage prijs: vanaf 7.790 euro.

 

Microlino, de moderne Isetta

Hoewel AMI al iets meer dan twee jaar de enige in zijn categorie was, krijgt het nu te maken met zware concurrentie. Het Autosalon van Brussel was een gelegenheid voor veel fabrikanten om hun oplossingen op dit gebied te lanceren.

Group Mobility Solutions presenteerde de kleine Microlino, gemaakt door de Zwitserse groep Micro Mobility Systems en in ons land geïmporteerd door de groep D’Ieteren. De Microlino, die in Turijn wordt geassembleerd, doet denken aan de mythische Isetta uit de jaren vijftig, met zijn enkele deur aan de voorkant. Hij kan één passagier en 230 liter bagage vervoeren. “Ondanks zijn compacte formaat heeft de Microlino een royale binnenruimte waar twee grote volwassenen gemakkelijk in passen,” zegt Vincent Struye, Managing Director van het merk in België.

Dankzij de keuze uit drie verschillende batterijcapaciteiten en zijn lage gewicht (500 kg) varieert de actieradius van de Microlino tussen 90 en 230 km. Zijn maximumsnelheid is 90 km/u.

“De Microlino is aantrekkelijk door zijn trendy elektrische look en zijn moderne technologie, die volledig aansluit bij de evolutie van stedelijke mobiliteit. Onze klanten zijn geconnecteerd, en daarom is het logisch dat wij hen een online service aanbieden, inclusief de verkoop van onze modellen. Er is wel een showroom beschikbaar in de gebouwen van D’Ieteren in de Brusselse Maliestraat, maar het voertuig kan rechtstreeks op het adres van de klant worden afgeleverd.

De prijs is twee keer zo hoog als de Franse concurrent: vanaf 14.900 euro.

 

 

Een Silence die geluid kon maken

Op de stand van de Astara-groep konden de bezoekers van het Autosalon een andere microcar ontdekken: de Silence S04, geproduceerd en geassembleerd in Barcelona. Wat is er zo bijzonder aan deze kleine auto? Hij is uitgerust met 2 batterijen die op elk moment kunnen worden verwisseld en die gemakkelijk kunnen worden verplaatst, omdat ze in de vorm van een trolley worden aangeboden.

Onder zijn moderne uiterlijk heeft de S04 ook ruimte voor een passagier en een bagageruimte van 247 liter. Hij kan in zes uur worden opgeladen via een normaal stopcontact en heeft een bereik van 150 km. Er zijn twee versies van de wagen beschikbaar, met een maximumsnelheid van 45 km/u of 85 km/u.

De Silence S04 begint bij 16.285 euro, wat bijna dezelfde prijs is als de Dacia Spring, Dacia’s kleine 100% elektrische stadsauto.

 

Een zeer kleurrijke Yoyo

Ook V.J.B. Motors, de Subaru-dealer in Hasselt, presenteerde in Brussel zijn nieuwe speeltje, of beter gezegd zijn nieuwe Yoyo, want zo heet de microcar die het importeert. Gemaakt door het Italiaanse merk XEV, heeft deze Yoyo een zeer kleurrijk design en deuren die doen denken aan de Twizy, terwijl de algemene lijnen iets weg hebben van de originele smart.

De XEV Yoyo is een tweezitter met een bagageruimte van 180 liter. Ook hier zijn de 10,3 kWh batterijen uitwisselbaar – al moet je wel naar een daarvoor geschikt station gaan – en geven de wagen een actieradius van 150 km, met een maximumsnelheid van 80 km/u. Het duurt slechts 4 uur om op te laden. De Yoyo is direct online te bestellen tegen een prijs vanaf 15.770 euro.

 

Twizy 2.0 en vele anderen

Met deze verschillende modellen is de microcar-markt bij ons goed op gang gekomen. En dit is nog maar het begin, want er kunnen nog andere modellen komen, zoals de kleine Nimbus One. Of een comeback maken, zoals Renault via Mobilize, zijn nieuwe mobiliteitsmerk, binnenkort de Mobilize Duo op de markt zou moeten brengen, een moderne herinterpretatie van de Twizy bedoeld voor gedeelde mobiliteit.

Wat is het nut voor bedrijven?

Car sharing in stedelijke gebieden is een van de toepassingen van deze microcars voor bedrijven. Maar er zijn vele anderen. Door hun elektrische motor zijn ze het ideale voertuig om emissievrij door de stad te rijden en zo een duurzaam imago van het bedrijf uit te stralen. Ze kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt als reclamemedium om een merk, een bedrijf of een product te promoten.

Ze kunnen ook worden gebruikt als poolwagens, bijvoorbeeld voor korte ritten binnen bedrijven met sites verspreid over een groot gebied of twee vestigingen die bijvoorbeeld enkele kilometers uit elkaar liggen.

Microcars kunnen ook ter beschikking worden gesteld van een bedrijf om zijn werknemers in staat te stellen zich gemakkelijk van thuis naar het werk te verplaatsen, of om te dienen als stedelijk vervoermiddel voor openbare instanties zoals overheden, politiezones, enz. Uiteraard op voorwaarde dat de afstand en de te gebruiken routes het toelaten. In die zin zijn zij een uitstekend nul-emissie alternatief voor kleine stadswagens, nu verschillende daarvan uit de catalogi van de fabrikanten zijn verdwenen (Citroën C1, Peugeot 108, enz.).

En, zoals de MY AMI CARGO, kunnen ze ook worden gebruikt voor last-mile delivery van goederen in stadscentra, aangezien ze allemaal ook zijn uitgerust met een kleine laadruimte.

 

Niet echt auto’s

In werkelijkheid worden deze voertuigen in de ogen van de wet niet als auto’s beschouwd. Onder de naam “lichte vierwieler” vallen ze eigenlijk in de categorie bromfietsen, zoals Aixam en andere vergunningsvrije voertuigen. In België moet de bestuurder van een AMI echter nog in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs van categorie AM, dat verkrijgbaar is vanaf 16 jaar.

Kortom, dit zijn elektrische bromfietsen met een gesloten passagiersruimte. Hoewel sommige ervan een maximumsnelheid hebben van meer dan 70 km/u, zijn deze “microcars” niet toegelaten op onze autosnelwegen.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels