Tim Albertsen, CEO van de groep, en de leden van het uitvoerend comité van ALD hebben een gedetailleerd overzicht gegeven van de ambities van het bedrijf en de operationele en financiële hoofddoelstellingen in het kader van hun nieuwe strategische plan. “Move 2025” is een ambitieus plan, dat is gestoeld op de transformatie die we 5 jaar geleden hebben ingezet om de groeikansen te grijpen die we op middellange en lange termijn zien. Met dit nieuwe strategische plan positioneert ALD Automotive zich in het hart van de veranderende wereld van de mobiliteit en versterkt het zijn concurrentiële voordeel om een leverancier te worden van volledig geïntegreerde duurzame mobiliteit en om wereldleider in zijn sector te worden,” bevestigt Tim Albertsen, algemeen directeur van ALD.

In de praktijk

De ambities van de groep zullen worden vertaald in 4 domeinen, die de pijlers zullen vormen van een duurzame groei tot 2025.

Langetermijnverhuur en fleetmanagement

Met zijn vier klantensegmenten (multinationals en grote ondernemingen, KMO’s, werknemers van bedrijven en particuliere consumenten) zou het aantal klanten in het beheer van ALD tegen 2025 tot ongeveer 2,3 miljoen moeten oplopen. ALD voorziet om zijn geografische aanwezigheid uit te breiden, ook in Azië, door tot 50 landen te viseren en zijn grote klantenbedrijven te begeleiden.

De belangrijkste andere organische groeimotoren worden particuliere contracten en nieuwe mobiliteitsproducten (ALD Flex, ALD Used Cars en ALD Move), die in de periode 2019-2025 met gemiddeld 15 procent per jaar zouden moeten groeien.

Toekomst met meerdere cycli en kanalen

“Move 2025” transformeert het commerciële model van ALD naar een model waar voertuigen langer worden gehuurd, in sommige gevallen gedurende de volledige levenscyclus van de wagens, door in te zetten op een verhuurproces in meerdere cycli, de verkoop van tweedehandswagens en distributie via meerdere kanalen.

ALD verwacht dat tegen 2025 ongeveer 30 procent van zijn tweedehandswagens verhuurd zullen zijn aan particuliere klanten. Het aantal verhuurde tweedehandswagens zou tot 125.000 exemplaren moeten oplopen. Deze evolutie zal sterke groei- en margekansen met zich meebrengen en tegelijk het risico rond de herverkoopwaarde beperken.

Investeringen in digitale capaciteit vergroten

De komende vijf jaar wordt 66 miljoen euro extra budget toegekend aan digitale investeringen in de vier strategische pijlers. Daarmee zal het aandeel van investeringen in de digitale capaciteiten in de werkingsuitgaven toenemen van 20 procent in 2017-2019 naar zo’n 23 procent in 2020-2025.

Elektromobiliteit als opportuniteit

ALD wil een leider blijven in de transitie naar voertuigen met een lage uitstoot door klanten te begeleiden met een TCO-gebaseerde aanpak, een all-in EV-aanbod, gericht uitgekozen EV-partnerschappen – zoals onlangs met Polestar en Tesla – en een algemeen EV-programma.


ALD Automotive en Polestar hebben onlangs een strategische samenwerking ondertekend om operationele leasecontracten en -diensten aan Polestar klanten te bieden.

Tegen 2025 zou het aandeel van elektrische voertuigen in nieuwe leveringen rond de 30 procent moeten liggen. Tegen 2030 verwacht ALD dat zowat de helft van de leveringen elektrische wagens zullen zijn.

Als gevolg daarvan zou de gemiddelde CO2-uitstoot per wagen voor nieuwe contracten in 2025 minstens 40 procent lager moeten liggen dan in 2019.

.