Tijdens het autosalon van 2018 werd de NRGkick voorgesteld. “Ik herinner me nog onze kleine en zeer drukbezochte stand in de inkomhal” zegt Stephan Vandebeeck, zaakvoerder van EV-quip. “Goed twee jaar later is de Belgische markt klaar voor ons product. De constructeurs die inzetten op elektrische wagens zijn enorm toegenomen. Dat is niet het geval voor de laadstations die vooral in landelijk gebied schaars zijn. 

 Een laadstation thuis installeren is dan weer bijzonder duur. Wij bieden met de NRGkick een volwaardig alternatief: een kabel met een ingebouwd laadpaal die je gewoon in het stopcontact kan steken, vervolgens aansluiten op de wagen waarna die kan beginnen laden. De snelheid van laden is dan weer afhankelijk van het stroomnet bij de verbruiker en of hij in één, twee of drie fases kan opladen. Anderzijds hangt het dan ook weer af wat de wagen toelaat om te laden. Bij een Tesla kan je tot 22 kilowatt laden, bij andere merken is dat minder.” 

 Om de klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn werd EV-quip opgericht. “EV-quip is een dochteronderneming van Euroquip, ons bedrijf dat gespecialiseerd is in industriële machines” zegt Stephan Vandebeeck. “Omdat we met de NRGkick een ander publiek bereiken hebben we EV-quip opgericht. Wanneer klanten ons contacteren worden die in de toekomst te woord gestaan door personeel dat speciaal is opgeleid om de vragen te beantwoorden, technische uitleg te geven bij aankoop en eventuele problemen op te lossen. Dat hoort ook zo want wij verdelen dit product exclusief voor de Benelux.” 

 De tankkaart van de toekomst 

 Het gebruik van de NRGkick heeft niets dan voordelen. De eigenaar van een elektrische wagen hoeft zich geen zorgen te maken over een laadstation want het kan thuis via de kabel. Een grote investering is bijgevolg niet nodig. Het aantal fases waarmee de wagen wordt opgeladen en de capaciteit van de batterij wordt door de kabel automatisch op elkaar afgestemd. Bovendien is het systeem waterdicht waardoor het in alle weersomstandigheden gebruikt kan worden. “Een belangrijk voordeel voor de eigenaar is dat alle resultaten kunnen uitgelezen worden. Een werknemer met een elektrische bedrijfswagen kan zijn werkgever aantonen hoeveel stroom hij/zij precies heeft opgeladen waardoor hij/zij een vergoeding kan krijgen. Vergelijk het met een klassieke tankkaart waarbij de werkgever meteen een overzicht krijgt hoeveel brandstof er getankt wordt. Dit is een vergelijkbaar systeem, de tankkaart van de toekomst zeg maar. Via een app op de smartphone kan het laadproces gevolgd worden” besluit Stephan Vandebeeck. 

De NRGkick is leverbaar in twee versies: 16 en 32 ampère. De prijs schommelt tussen de 1000 € en 1500 € afhankelijk van het aantal meegeleverde adapters en of de klant al dan niet automatische uitlezing wenst.