Gepubliceerd op 13 October 2022 om 11h17
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Polestar 3: de elektrische premium SUV die de Duitsers pijn kan doen

De – elektrische – poolster schijnt, drie jaar na de lancering van de Polestar 2, zijn licht op een geheel nieuw segment: dat van de SUV. De Polestar 3 is, geheel overeenkomstig met zijn DNA, een grote familie-SUV, die tot 610 km autonomie belooft en die zijn pijlen richt op premiummodellen zoals de BMW iX of de Mercedes EQC en daardoor ook uitpakt met een prijskaartje dat navenant is…

|||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||| © |||||||||||||||||||||

Met een puristisch lijnenspel en een minimalistisch design blijft de Polestar 3 trouw aan de ingrediënten van het merk. In tegenstelling tot de Polestar 2, die een aantal designelementen heeft, die duidelijk geïnspireerd zijn op zustermerk Volvo, neemt de Polestar 3 een beetje afstand van deze familieband. Dat resulteert in een echt wel unieke look met enigszins rechthoekige lijnen.

De voorkant krijgt een nieuw gesloten ‘smartzone’ radiatorrooster aangemeten, waarin tal van sensoren, camera’s en rijhulpsystemen schuilgaan. Ondanks zijn lengte van 4,9 meter en zijn breedte van 2,1 meter ziet de Polestar 3 er niet echt imposant uit. Dat heeft vooral te maken met zijn verlaagd zwaartepunt, waardoor het dak verlaagd kon worden en de SUV slecht een totale hoogte van 1,61 meter op de tabellen zet.

Het radiatorrooster wordt omgeven door LED-lichten, die een volledig nieuwe boemerangvorm hebben. De auto is standaard uitgerust met lichtmetalen 21 duimsvelgen, terwijl de deurgrepen automatisch inklappen en uitspringen, dankzij een nabijheidsdetectiesysteem.

 

Minimalistisch premium interieur

Het interieur doet, geheel in lijn met de merkfilosofie, eerder minimalistisch aan. De boordplank in twee delen zet dat duidelijk in de verf met horizontale lijnen, die doorgesneden worden door de verticale look van het 14,5 grote scherm, dat in het midden boven het dashboard uittorent en waarop men alle functies van het voertuig kan bedienen.

De nieuwkomer beschikt net als de Polestar 2 over een Android Automotive OS systeem, dat samen met Google werd ontwikkeld. Het gaat zelfs om een nieuwe versie die gebruik maakt van widgets waarmee de bestuurder via de homepage sneller toegang kan krijgen tot zijn favoriete functies. Over the Air (OTA) updates zijn eveneens inbegrepen, zodat een voortdurende verbetering van de software en de toevoeging van nieuwe functionaliteiten mogelijk is.

Achter het stuur kan de bestuurder de rij-informatie aflezen op een in de breedte uitgestrekt scherm, terwijl 25 Bowers & Wilkins luidsprekers een hoogwaardige geluidservaring verzekeren.

De interieurruimte is dankzij een wielbasis van bijna 3 meter genereus te noemen, zelfs voor inzittenden met grote afmetingen die achteraan plaatsnemen. Het dak is bij alle versies over de volledige lengte in glas uitgevoerd, wat het ruimtegevoel alleen maar versterkt.

De kofferruimte heeft een volume van 484 liter, wat zo een beetje als het gemiddelde van zijn klasse aanzien mag worden. Bovendien beschikt men met de kleine koffer vooraan over nog 32 extra liter bagageruimte.

 

Tot 610 km

Onder het koetswerk van deze Polestar 3 gaat een 400 volt lithium-ion batterij schuil, die een capaciteit van 111 kWh in huis heeft en een vermogen van 360 kW levert. Een combinatie die een autonomie van 610 km (WLTP) mogelijk moet maken. Alle uitvoeringen zijn uitgerust met luchtvering. We vermelden ook nog dat het Performance Pack, dat tegen meerprijs leverbaar is, het dynamisch rijgedrag aanzienlijk verhoogt, omdat zowel het vermogen (380 kW) als het maximaal motorkoppel (910 Nm) hierdoor toenemen. Daarnaast staat dit Performance Pack eveneens voor een geoptimaliseerde luchtvering en unieke lichtmetalen 22 duimsvelgen.

Veelbelovende prestaties, die evenwel hun prijs hebben. De lanceringsversie in de Long Range Dual motor versie kost 89.900 euro. De basisversie zou op zijn beurt verkrijgbaar zijn voor een prijs die rond de 75.000 euro draait. Dit positioneert de Polestar 3 in dezelfde prijsklasse als zijn concurrenten, voor wie hij – althans op papier – weinig lijkt te moeten onderdoen.

Polestar hoopt met zijn eerste SUV een nieuw cliënteel aan te boren. Gezien zijn prijszetting zal de Polestar 3 wel vooral fleetklanten met een hoger budget aanspreken.

De auto kan vanaf nu besteld worden, maar zal pas eind 2023 leverbaar zijn. De Polestar 3 zal zijn wereldwijde première beleven tijdens het Salon van Brussel in januari 2023.

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels