Autoverdelers moesten de deuren sluiten zodra de lockdown werd aangekondigd en zijn dus niet gespaard gebleven van deze crisis, zo vertelt Dimitri Gose, Operationeel Directeur bij Volvo Malcorps Motors (Ginion Group) in Waver: “Onze verkoopcijfers van nieuwe en tweedehandse wagens is sinds 18 maart volledig tot stilstand gekomen. Dat heeft uiteraard een impact gehad op ons zakencijfer. De sector schat het verlies voor het hele jaar op gemiddeld 20 à 25 procent”.

“De voorbije 7 weken lag de verkoop zo goed als stil, op een paar fleetbestellingen na,” zo bevestigt Raf Gielis van Toyota Beerens. “Qua verkoop is de balans particulier-fleet tijdens de lockdown volledig gekeerd. Mensen kunnen niet zomaar de showroom binnenwandelen, maar we voelen wel veel begrip,” voegt Karel Baert van Mazda De Roover & Zonen toe.

De naverkoopactiviteiten zijn niet volledig tot stilstand gekomen, maar wel heel sterk verminderd: “we zijn teruggevallen op zo’n 2 à 3 techniekers om de hele groep draaiende te houden,” geeft Timothy Vispoel aan van Imacar, waarmee hij bevestigt wat Volvo Malcorps al omschreef: “De werkplaats was er vooral voor dringende tussenkomsten en voor werk aan de voertuigen van zorgverleners”. Al de rest was in stand-by gezet, maar de verloren tijd zal uiteraard moeten worden ingehaald: “Veel uitgesteld onderhoud moet nu plots snel worden ingepland,” zo vertelt Karel Baert van Mazda De Roover & Zonen. “Een van de oplossingen om verloren zakencijfer en werktijd voor de klanten te recupereren is misschien om de werkuren uit te breiden. Ons personeel krijgt dan een aanbod om vrijwillig extra uren te kloppen omdat de wetgever die oplossing toelaat. We verwachten een forse ‘boom’ voor de bandenwissels, onderhoud en andere kleine tussenkomsten,” gaat Dimitri Gose verder.

Nieuwe gewoontes

Die tussenkomsten zullen net zoals showroombezoeken moeten gebeuren met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften die zijn opgelegd door de overheid en de sectorfederaties. Verdelers konden van de stilgevallen activiteiten gebruik maken om hun lokalen voor te bereiden op deze nieuwe gewoontes. Dimitri Gose: “We hebben alle nodige maatregelen ingevoerd om de veiligheid te garanderen van onze klanten en onze werknemers: plexiglas, markeringen op de grond, mondmaskers en handgel ter beschikking van de klant, ontsmetten van voertuigen, affiches met uitleg rond de voorschriften enzovoort. In de verkoopruimtes zijn plexiglazen schermen geplaatst, de wachtzones voor klanten zijn heringericht en stoelen staan verder uit elkaar om de fysieke afstand te bewaren”. Ook een aantal geplogenheden zullen moeten wijzigen: “Bij de levering zit de verkoper niet langer in de wagen met de klant. Voortaan gebruiken we de in de boordcomputer geïntegreerde digitale handleiding om de verschillende functies uit te leggen aan een koper die een wagen komt oppikken. We volgen klanten ook beter op, per telefoon of video-oproep, om er zeker van te zijn dat zij alle informatie hebben om ten volle van hun nieuwe Volvo te kunnen genieten”.

“Een van de oplossingen om verloren zakencijfer en werktijd voor de klanten te recupereren is misschien om de werkuren uit te breiden ”, zegt Dimitri Gose

“Tijdens bandenwissels laten wij sinds Covid-19 de klant gewoon in de wagen zitten zodat we niets moeten ontsmetten,” zo vertelt Karel Baert nog.

Op de eerste openingsdagen is in elk geval gebleken dat klanten de veiligheidsvoorschriften perfect naleven. “We zagen tijdens de week van 4 mei, toen enkel B2B-klanten mochten komen, erg weinig beweging in de showroom, zelfs al was een specifieke fleetverkoper aanwezig,” zo geeft Dimitri Gose toe. “Mensen voelen niet de behoefte om zich te verplaatsen”. Dat maakt sommigen toch wat nerveus voor de heropstart. “Voor de aftersales zijn we gerust, want afgelaste interventies moeten opnieuw worden ingeboekt. Qua verkoop zijn de zaken wat meer onzeker, vooral dan voor de B2C. In de B2B werd al langer nagedacht over de mobiliteitsstrategie en dat zal nog versterken. Bedrijven hebben in realistische omstandigheden kunnen proeven van thuiswerken en zagen in vele gevallen geen negatieve impact op de productiviteit van hun personeel. Ze zullen dus misschien geneigd zijn om de ervaring door te trekken naar 1 of 2 dagen per week. Maar we mogen ook niet uit het oog verliezen dat de situatie van vandaag niet ‘normaal’ is en dat mensen de neiging hebben om snel terug in oude, vertrouwde gewoontes te hervallen,” besluit Dimitri Gose.

Karel Baert verwacht van deze crisis niet zozeer een effect op de korte termijn voor verdelers, maar op de lange termijn denkt hij dat de gunstige fiscaliteit voor bedrijfswagens zal worden herzien. Timothy Vispoel van Imacar vreest vooral voor een impact op de verkoopcijfers als de koopkracht van de bevolking wordt aangetast.

Raf Gielis van Toyota Beerens tot slot denkt dat de individuele auto als winnaar uit deze crisis kan komen: “Mensen gaan die nu misschien boven het openbaar vervoer verkiezen omdat hij veiliger aanvoelt. En wie dan toch voor een auto kiest, zal ongetwijfeld voor meer ecologische aandrijflijnen kiezen. Bij Toyota hebben wij een antwoord op dat vraagstuk”.