Henri de Hemptinne is duidelijk: “Het is logisch dat wij het netwerk ook in Wallonië willen uitbreiden maar met een naam als ‘Schadenet’ is dat onmogelijk. Daarom hebben wij gezocht naar een meer universele naam en dat is uiteindelijk Carr&Repair geworden. Wel behouden wij de baseline Powered by SchadeNet’.

Carrosseriebedrijven die aangesloten zijn bij Carr&Repair behouden hun onafhankelijkheid. Wel kunnen ze gebruik maken van centrale diensten voor onder meer de marketing, de aankoop van materiaal, de opleiding, de kwaliteit van het afgeleverde werk en de aangifte en verwerking van een schadegeval.

Werken met leasingmaatschappijen

Het aantal schadegevallen in de sector van de carrosserie daalt. Henri de Hemptinne spreekt van een vermindering van 5 tot 6%. Uiteraard was 2020 het fameuze coronajaar met heel wat thuiswerk en bijgevolg minder verkeer. Maar los daarvan is er een algemene trend waarbij schadegevallen verminderen. Daar zijn verschillende redenen voor. De auto’s worden veiliger dankzij rijhulpmiddelen. Bovendien wordt bij een groot schadegeval de auto meer en eerder dan vroeger als een ‘total loss’ gecatalogeerd. Door de airbags die zijn afgegaan en de talrijke ingebouwde sensoren lopen de herstelkosten danig op dat ze niet verantwoord zijn rekening houdende met de waarde van de auto. Bovendien stijgt de waarde van ‘total loss’-wagens. Carrosseriebedrijven hebben er alle belang bij om klanten te koesteren en aan te trekken. Henri de Hemptinne vertelt daar het volgende over: “Heel wat carrosseriebedrijven zijn uitermate vakbekwaam maar zijn misschien minder commercieel ingesteld. Daar kan Carr&Repair in helpen. Carrosseriebedrijven moeten meer dan in het verleden de administratieve kant van een schadegeval verwerken en ook daarin kan Carr&Repair helpen.”

Heel wat klanten zijn nu leasingmaatschappijen en vlootbeheerders. Zij vragen een uniforme afhandeling en één aanspreekpunt. Dat is precies wat gebeurt met de carrosseriebedrijven die bij Carr&Repair zijn aangesloten.

 

Eén aanspreekpunt en bevoorrechte leveranciers

Klanten, zoals leasingmaatschappijen kunnen via één punt aangifte doen maar automatisch komen zij dan terecht bij de carrossier die ze verkiezen en die deel uitmaakt van het Carr&Repair netwerk. Carr&Repair werkt met een aantal bevoorrechte leveranciers. Henri de Hemptinne verduidelijkt: “ Voor wat de lakken betreft is Axalta een bevoorrechte leverancier. Die ene leverancier verzekert een uniforme manier van werken. Axalta voorziet bovendien opleidingen.”

De opleidingen die Carr&Repair voorziet voor de aangesloten carrossiers , zijn niet enkel van technische aard maar hebben ook te maken met de commerciële aanpak, het management en het leren verwerken van de administratieve taken die enkel maar zijn toegenomen. Uiteindelijk leidt dat tot een uniforme manier van werken. Concreet betekent zoiets dat de afhandeling van een schadegeval op die manier veel sneller en volgens een uniform proces verloopt.

Wallonië

 Deze uniforme manier van werken wil Carr&Repair ook uitbreiden naar Wallonië en precies daarvoor is gekozen voor een nieuwe naam die niet enkel Nederlandstaligen aanspreekt. Die uitbreiding naar Wallonië is een logische stap te meer omdat het de bedoeling is om dichter te staan bij de eindgebruiker. Een bestuurder kan een leasingwagen hebben via bijvoorbeeld een Brusselse maatschappij maar in Wallonië wonen.