Swapfiets lanceert een luide oproep om te consuminderen. De van oorsprong Nederlandse scale-up wil af van de oude ‘take-make-waste’-formule van bedrijfsvoeren die steunt op productie, verkoop en consumeren. Swapfiets wil werken aan een circulaire economie die focust op gebruik. Het feit dat je een Swapfiets niet an sich als product kan kopen, draagt alvast bij aan deze circulaire visie. Je neemt bij Swapfiets een abonnement op een dienst. Die dienst is ‘een altijd werkende fiets’. Dit concept dwingt Swapfiets om in te zetten op fietsen met een zo lang mogelijke levenscyclus.

Swapfiets wil af van de oude ‘take-make-waste’-formule.

 

Al 88% circulair

Door de cirkel van herstellen, hergebruik en recycleren te sluiten, bewijst het  fietsabonnement dat ook fietsen steeds duurzamer en meer circulair kunnen worden. Op die manier wil Swapfiets bijdragen aan meer leefbare steden. Een recente life cycle analysis van de Deluxe 7, het meest populaire Swapfiets-model, toont aan dat de fiets 88 procent circulair is.

Richard Burger, oprichter van Swapfiets

 

Richard Burger, oprichter van Swapfiets: “Zorgen voor volledig circulaire fietsen tegen 2025 is een stevige uitdaging. We moeten de hele levenscyclus onder de loep nemen, van productie tot recyclage. Als we op een duurzame manier willen verder werken aan onze doelstelling om zoveel mogelijk mensen in steden op de fiets te krijgen, hebben we in ons segment geen andere keuze dan een fietsabonnement aan te bieden, in combinatie met slimme micromobiliteitsoplossingen. Die combi is sowieso de meest ecologische manier om je te verplaatsen in steden.”

 

Swapfiets telt vandaag al bijna 220.000 abonnees in heel Europa, en bijna 13.000 in België.