Advertisement
Gepubliceerd op 28 September 2020 om 07h38
Door Félix Bouland

Test Jeep Renegade & Compass 4Xe: hybrides voor de bergen

Jeep waagt zich aan het spel van de plug-inhybride met zijn nieuwe Renegade en Compass 4Xe. Die zijn zuiniger en schoner, maar deinzen er nog steeds niet voor terug om hun laarzen vuil te maken.

||||||||||
|||||||||| © ||||||||||

Jeep heeft de markt lang van op afstand bekeken, maar waagt zich nu eindelijk aan plug-inhybrides. Zijn nieuwe aandrijflijn beleeft zijn debuut in zijn twee meest compacte SUV’s, de Renegade en de Compass. Als basis voor deze eerste stap in dit vernieuwende segment vertrok het Amerikaanse mark op basis van zijn 1.3-benzineviercilinder, die onlangs werd geïntroduceerd in deze kleine modellen.

Om vierwielaandrijving te behouden en toch ruimte vrij te maken voor de batterij is deze motor uitsluitend met de voorwielen verbonden via een nieuwe zestrapsautomaat. De aandrijving van de achteras wordt verzorgd door een kleine elektromotor van 45 kW (60 pk). In totaal bieden de twee varianten van dit plug-inhybride systeem een gecombineerd vermogen van 190 of 240 pk. De batterij van 11,4 kWh (netto capaciteit 9,1 kWh) neemt plaats in de middentunnel en onder de achterbank. Enkel de toevoeging van een omvormer onder de koffervloer gaat met een twintigtal liter bagageruimte aan de haal. De binnenruimte blijft onaangeroerd. Knap gedaan.

Groene offroaders

Ondanks een eerder bescheiden opslagcapaciteit biedt de batterij toch een mooi rijbereik. De Compass zou 49 tot 52 kilometer (WLTP) op stroom kunnen rijden terwijl zijn kleine broer zich met 44 kilometer tevreden moet stellen. Aangezien het elektrische deel niet verandert tussen de versies blijft het rijbereik identiek ongeacht het vermogen. Dankzij een interne lader van 7,2 kW laden deze Jeeps 4Xe hun lege batterij tot 80 procent in één uur tijd als ze aan een driefasenlader worden gekoppeld.

Onderweg benutten deze Renegade en Compass net zoals de meeste plug-inhybrides alle voordelen van het elektrisch rijden. Zodra de benzinemotor het stokje overneemt, wordt het plaatje echter minder rooskleurig. Wanneer de batterij uitgeput geraakt, schiet de 1,3-liter wakker en komt de hybride aandrijflijn aarzelend uit de hoek terwijl de automatische versnellingsbak de versnellingen veel te lang vasthoudt. In plaats van een zachte en schokvrije overgang word je met een stevige kakofonie geconfronteerd. Gelukkig herpakt het plug-inhybride systeem zich weg van het gebaande pad, want het onmiddellijk beschikbare koppel ondersteunt en verbetert de trekkracht van de vierwielaandrijving.

Fleetbalans

Aan 37.800 euro (190 pk) of 38.800 euro (240 pk) voor de Renegade of 43.300 euro (190 pk) of 43.800 euro (240 pk) voor de Compass kosten deze stekkerhybride varianten slechts een 2.000 euro meer dan de vierwielaangedreven dieselversies. Nog beter is dat ze onder de grens van de 50 g CO2/km duiken voor een volledige fiscale aftrekbaarheid, met 44 tot 46 g/km voor de Renegade en 44 tot 49 g/km voor de Compass.

Technische fiche

Jeep Renegade 4Xe 190 Jeep Compass 4Xe 240
Brandstof turbo-4-cilinder + elektromotor turbo-4-cilinder + elektromotor
Vermogen 95 kW/130 pk + 45 kW (gecombineerd: 190 pk) 132 kW/180 pk + 45 kW (gecombineerd: 240 pk)
Koppel 270 + 250 Nm 270 + 250 Nm
Leeggewicht 1770 kg 1860 kg
Koffervolume 330 liter 420 liter
Tankinhoud 36,5 liter 36,5 liter
Gemiddeld verbruik 2,1-2,3 l/100 km (WLTP) 2,1 l/100 km (WLTP)
CO2-uitstoot 44 gr/km (NEDC) 45-49 gr/km (NEDC)
Topsnelheid 182 km/u 200 km/u
Cilinderinhoud 1.332 cc 1.332 cc
Basisprijs exclusief BTW  31.239,67€   36.199,35 € 
Basisprijs BTW inclusief  37.800 €   43.300 € 
Fiscaal vermogen 8 PK 8 PK
TMC (BXL) 495,00 € 2.478,00 €
BIV (Vlaanderen) 0,00 € 0,00 €
Verkeersbelasting (BXL) 198,40 € 198,40 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0,00 € 0,00 €
Fiscale aftrekbaarheid 100% 100%
VAA 1.360 €/jaar 1.360 €/jaar
Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels