Gepubliceerd op 9 February 2024 om 14h04
Door Jeroen Evens

Vlaanderen herziet premiebeleid: Subsidie voor elektrische wagen enkel dit jaar

In een opvallende wending heeft de Vlaamse regering haar besluit over de subsidiëring van elektrische wagens drastisch gewijzigd. Oorspronkelijk opgezet als een driejarig ondersteuningsmechanisme om de adoptie van elektrische voertuigen te stimuleren, is de subsidieperiode nu onverwacht ingekort tot alleen het huidige jaar. Deze ontwikkeling werpt nieuw licht op de toekomst van duurzame mobiliteit in Vlaanderen en stelt zowel potentiële kopers als de auto-industrie voor nieuwe uitdagingen.

De Vlaamse regering heeft recent besloten om de beschikbaarheid van de premie voor de aankoop van nieuwe elektrische wagens, die tot €5.000 kan bedragen, te beperken tot het einde van dit jaar. Dit besluit komt na een herziening van de oorspronkelijke regeling, die voorzag in subsidie voor de jaren 2025 en 2026, met een afnemend subsidiebedrag elk jaar. De aanpassing is het resultaat van een kritisch rapport door de Raad van State, die twijfels uitte over de adequaatheid van het voorziene budget van €20 miljoen en de naleving van het gelijkheids- en vertrouwensbeginsel.

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters, geconfronteerd met deze bezwaren, stelde een compromis voor om het subsidiebeleid te herzien. De drastische herziening, die verder gaat dan het initiële voorstel van Peeters, werd door de coalitiepartners gesteund en resulteert in een einddatum voor de premieaanvraag op 31 december 2024. De regering benadrukt de noodzaak van verstandig budgetbeheer en het voorkomen van financiële lasten voor toekomstige regeringen, met minister van Energie Zuhal Demir die opmerkt dat middelen ook kunnen dienen voor andere noden binnen Vlaanderen.

Deze beleidswijziging roept vragen op over de impact op de verkoop van elektrische voertuigen en de bredere doelstellingen van Vlaanderen op het gebied van duurzame mobiliteit. Terwijl de regering streeft naar een evenwichtige benadering van overheidsuitgaven, benadrukken critici de noodzaak van consistente en langetermijnstimulansen voor de transitie naar een duurzamere transportsector.

“De abrupte aanpassing van het premiebeleid voor elektrische wagens in Vlaanderen markeert een significante verandering in de ondersteuning van duurzame mobiliteit. Terwijl de regering de noodzaak van financiële voorzichtigheid benadrukt, blijft de vraag bestaan hoe deze beslissing de adoptie van elektrische voertuigen en de milieuambities van onze regio zal beïnvloeden. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het bepalen van de werkelijke impact van deze beleidswijziging op de transitie naar groenere transportopties in Vlaanderen.” – Redactie link2fleet

 

Hoe de premie aanvragen?

Het aanvraagloket opent maandag 12 februari 2024 om 13 uur. Om in aanmerking te komen moeten particulieren zich binnen 90 dagen na de ondertekening van de verkoopovereenkomst van de elektrische wagen melden. Voor voertuigen die reeds vorig jaar werden besteld en na 1 januari 2024 worden ingeschreven, heeft de aanvrager vanaf maandag 12 februari 2024 een periode van 90 dagen om zijn voertuig aan te melden. Daarna volgt de tweede stap.

Binnen 90 dagen na de inschrijving moet een kopie van de factuur en het betalingsbewijs en een kopie van het inschrijvingsbewijs met het chassisnummer van het voertuig aan de Vlaamse administratie via het loket worden bezorgd. Na goedkeuring van de aanvraag wordt de premie van 5.000,00 euro voor een nieuw e-voertuig en 3.000,00 euro voor een tweedehands uitbetaald. In het aanvraagloket zou een lijst voorzien worden van voertuigmodellen die op basis van hun catalogusprijs in aanmerking komen. Maar omdat hierbij nog geen rekening werd gehouden met de kortingen zal het aantal voertuigen dat in aanmerking komt in realiteit hoger zijn. Voor enkele details is het nog wachten tot de definitieve publicatie in het Staatsblad.

Aanvragen kan via onderstaande link.

Premie voor aankoop van een zero-emissievoertuig | Vlaanderen.be

Wij herhalen verder dat de premie geldt voor zero-emissiewagens die worden ingeschreven vanaf 1 januari 2024 en die ten vroegste besteld werden op 25 september 2023. Het betreft zero-emissievoertuigen die behoren tot de categorieën M1, N1, L7e-C. Voor een tweedehandsvoertuig moet het voertuig minimaal drie jaar en maximaal acht jaar geleden voor de eerste keer in gebruik werd genomen. Grote ondernemingen (vzw’s of aanbieders van deelmobiliteit) die nieuwe wagens aankopen, kunnen eveneens een premie aanvragen. Voor hen geldt het premietarief van 3000,00 euro.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels