Begin deze week kwam de communicatie voor Volkswagen in een stroomversnelling. Eerst werd een toekomstplan uit de doeken gedaan rond het hele ecosysteem van het opladen. Vervolgens kwamen becijferde doelstellingen aan bod met betrekking tot de wereldwijde marktpenetratie van elektromobiliteit. En zoals we tussen de regels hebben kunnen lezen zou de leiding van het merk heel blij zijn als het Tesla zou kunnen inhalen en de leidersrol kan overnemen. Dit zijn de ‘key take-aways’…

 

Verbrandingsmotoren betalen de transitie

Laat ons met de cijfers beginnen. In de loop van dit jaar hoopt Volkswagen, gesterkt door het enorme succes van de ID.3 en de nakende lancering van de ID.4, één miljoen geëlektrificeerde voertuigen te verkopen, hybrides inbegrepen. Dat zouden er dan dubbel zoveel zijn als in 2020, toen de groep in zijn geheel 420.000 geëlektrificeerde wagens aan de man bracht. “Een investering van 46 miljard komt onze ambitieuze doelstelling financieren”, verklaarde Herbert Diess, de CEO van de groep. “We zetten duidelijk in op een leidersstatuut in de wereldwijde markt van de elektromobiliteit, en dat vanaf 2025. Tegen 2030 zullen elektrische modellen goed zijn voor 60 procent van onze verkoopcijfers”. Dat veronderstelt dus dat Volkswagen in tegenstelling tot andere constructeurs nog niet van plan is om verbrandingsmotoren uit zijn catalogus te schrappen. “Het staat nog steeds als een paal boven water dat modellen met een verbrandingsmotor winst opleveren en zij zullen zo de energietransitie financieren”, zo zegt Jean-Marc Ponteville, Press & Public Manager van D’Ieteren Volkswagen.

Volkswagen ID.3

 

Hij voegt nog toe: “De ontwikkeling van waterstofaandrijving maakt geen deel uit van de orde van de dag, maar we blijven deze technologie in de gaten houden. In de toekomst zou de brandstofcel namelijk een efficiënt middel kunnen worden om overproductie van elektriciteit afkomstig van hernieuwbare energiebronnen op te slaan”.

6 Europese megafabrieken voor batterijproductie

“E-mobiliteit is onze kernactiviteit geworden. Wij zijn nu bezig systematisch verdere stadia in de waardeketen te integreren. Op lange termijn verzekeren we ons van een pole position in de race voor de beste batterij en de beste klantenervaring in het tijdperk van emissievrije mobiliteit”, aldus Herbert Diess.

Om komaf te maken met zijn afhankelijkheid van China en de bevoorrading te verzekeren heeft groep aangekondigd snel zijn batterijproductiecapaciteit in Europa te zullen ontwikkelen. Dat zal zich vanaf 2023 vertalen in de oprichting van zes grote fabrieken. De twee eerste komen in Skelleftea (Zweden) en Salzgitter (Nedersaksen, Duitsland).

Volkswagen streeft naar grote vooruitgang in het batterijsysteem met al zijn componenten, tot en met de cel. “Ons doel is de kosten en de complexiteit van de batterij te verminderen en tegelijk het rijbereik en de prestaties ervan te vergroten”, zegt Chief Technology Officer Thomas Schmall.

Zowel voor de batterij als voor het oplaadsysteem vertrouwt de groep consequent op strategische partnerships en een efficiënt gebruik van de middelen. De groep houdt vast aan zijn strategische financiële doelstellingen en streeft nog steeds naar een verhouding tussen investeringen in materiële vaste activa en omzet van ongeveer 6% tegen 2025 en een jaarlijkse aangepaste nettocashflow van meer dan 10 miljard euro in zijn kernactiviteiten in de automobielsector.

Volkswagen verwacht de kosten van de batterij met 50% te kunnen verlagen.

 

18.000 snellaadpalen tegens 2025

Volkswagen ondersteunt zijn batterijcampagne met een grootschalige uitbreiding van zijn snellaadnetwerk. Tegen 2025 wil het bedrijf in Europa ongeveer 18.000 openbare snellaadpunten exploiteren, in samenwerking met partners. Dit betekent een vervijfvoudiging van het snellaadnetwerk in vergelijking met vandaag en ongeveer een derde van de totale vraag die voor 2025 op het continent wordt voorspeld.

Naast de joint venture met IONITY zal de onderneming een reeks strategische partnerschappen aangaan.