Concreet betekent dit dat vanaf 1 juli 2020 alle in Vlaanderen ingeschreven elektrische voertuigen, ongeachte door wie ze worden ingeschreven, altijd genieten van de volledige vrijstelling van BIV en verkeersbelasting. Dit is vooral belangrijk voor leasingmaatschappijen die hun voertuigen in Vlaanderen inschrijven. De minister van Financiën liet enkele tijd geleden ook weten dat op basis van de huidige wetgeving bij verkoop van een elektrisch voertuig de nieuwe eigenaar bij herinschrijving  in Vlaanderen ook nog verder kan genieten van de volledige vrijstelling van BIV en verkeersbelasting.


Volledige vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor deze nieuwe Mazda MX-30 in Vlaanderen ingeschreven.

Geen wijzigingen voor elektrische voertuigen in Brussel en Wallonië

Voor inschrijvingen in Brussel of Wallonië van elektrische leasingvoertuigen of klassiek aangekochte elektrische voertuigen door particulieren en rechtspersonen wijzigt er voorlopig niets.  Zij kunnen wel verdere genieten van de allerlaagste tarieven inzake verkeersbelasting (gebaseerd op het tarief van 4 fiscale PK’s) en het laagste BIV tarief van 61,50 euro. Voor het jaar 2020 is voorlopig nog geen verdere vergroening van de Brusselse of Waalse verkeersbelasting en BIV in zicht. Er werden wel diverse wetsontwerpen voorgesteld.

Einde fiscale vrijstelling op 31 december 2020 voor plug-in hybrides in Vlaanderen

Belangrijk om weten vormt het feit dat de thans geldende volledige vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor plug-in hybrides (met max. 50 gram CO2-uitstoot) eindigt op 31 december 2020. Het betreft hier wel uitsluitend de regeling voor plug-in hybrides die in Vlaanderen worden ingeschreven op naam van een private persoon of op naam van een rechtspersoon. Op dit ogenblik heeft de Vlaamse regering nog niet beslist om dit Vlaamse vrijstellingsregime voor plug-in hybrides voor 2021 of erna te verlengen.  Plug-in hybrides ingeschreven op naam van een leasingmaatschappij zijn onderworpen aan de klassieke tarieven die ook gelden voor thermische voertuigen in het Brussels Gewest. Deze tarieven zijn nog steeds uitsluitend gebaseerd op de fiscale PK’s en het vermogen in kilowatt. De CO2-uitstoot heeft hierop geen invloed.

(1) Bron : Amendement op de Vlaamse fiscale codex gestemd op woensdag 24 juni 2020- plenaire vergadering Vlaams parlement.