Aan deze sessie verleenden de sectororganisaties Febiac, Renta en TRAXIO hun medewerking. De inschrijvingen van nieuwe personenwagens daalden in 2020 met 21,5%. Het aandeel van auto’s met verbrandingsmotor liep terug, terwijl het marktaandeel van volledig elektrische auto’s (EV) in bedrijven opklimt van 1,6% naar 3,4%. Een echte doorbraak valt op bij hybride aandrijving: het marktaandeel steeg van 4,7% in 2019 naar 10,9%, waaronder 7,3% plug-in modellen (PHEV), tegenover slechts 1,6% een jaar geleden.

 

Januari automaand

Joost Kaesemans (Febiac)

Hoewel er dit jaar geen autosalon in de traditionele vorm kan plaatsvinden, is het salon overal, aldus Joost Kaesemans, directeur communicatie Febiac: “Zowel virtueel als in de showrooms bij de concessies wordt alles in het werk gesteld om van januari dé automaand te maken. In 2021 verwachten we een herstel van de autosector in lijn met het algemeen economisch herstel en het publieksvertrouwen”.

Ook de elektrificatie zal verder doorzetten volgens Febiac. Vijf jaar terug was er amper keuze uit een 15-tal modellen; vandaag zijn er dat ruim 60. “De doorbraak vereist een parallel evolueren van de mentaliteit bij de gebruiker, de uitbouw van de laadinfrastructuur en evolutie van de autotechniek” benadrukt Joost Kaesemans.  “E-mobiliteit moet attractief zijn, wat in Noorwegen bewezen wordt met vandaag al meer dan 50% EV-aandeel bij de nieuwe inschrijvingen”.

Bert Troubleyn & Filip Rylant (Traxio)

Collega Filip Rylant, marketing & communication manager TRAXIO, bevestigt vanuit een studie van zijn organisatie dat 75% van de bevraagden geen verschil maken in hun aankoopgedrag nu er geen salon plaats heeft. Ruim een kwart bevestigt januari als ‘dé automaand’. Liefst 86% wil een fysiek bezoek brengen aan de showroom voor aankoop. Beslissingnemers in de fleetwereld zijn veel minder gehecht aan een showroombezoek en informeren zich bij voorkeur via gespecialiseerde automedia. Bijna 1 op 3 is ook bereid online aan te kopen, wat zelfs voor jongere particuliere kopers niet aan de orde is.

Filip Rylant pleit voor een verbetering van de digitale customer journey: “De virtuele en fysieke ervaring moeten naadloos verbonden worden. Websites moeten snel en reactief zijn naar de klanten”.

 

Gebruikersprofiel stuurt autokeuze

“Vandaag nemen verbrandingsmotoren nog 80% aandeel in de fleetmarkt” stelt Bert Troubleyn, journalist – geboeid door technologische innovatie – vast. “Dieselmotoren zijn het meest populair bij fleetrijders” (44%).

  • Dieselmotor moet bij voorkeur lange afstanden rijden (hoofdzakelijk snelweg)
  • Dieselmotoren hebben een lange opwarmingstijd
  • Benzinemotoren bieden voor de meeste gebruikers een beter alternatief
  • Benzinemotoren zijn uitermate geschikt voor korte afstanden en stop & go verkeer
  • CNG (aardgas) is miskend in België (amper 0,8% aandeel).
  • CNG biedt een zuivere verbranding
  • CNG-aandrijving is gebaseerd op een aangepaste benzinemotor en biedt zekerheid door ‘bi-fuel’-gebruik.
  • CNG bevoorradingsmogelijkheden variëren sterk van goed in Vlaanderen en sommige buurlanden, tot zwak in Wallonië.

 

Elektrificatie in viervoud

Vandaag zijn er vier varianten aan geëlektrificeerde aandrijflijnen.

Micro of mild hybride

  • Een kleine start/stop elektromotor kan de verbrandingsmotor een ‘boost’ geven bij acceleraties
  • Technisch eenvoudige en goedkope oplossing
  • Beperkte vermindering van verbruik en CO2-uitstoot (≤ 10%).

 

Full hybrid

  • De accu en elektromotor laten toe deels volledig elektrisch te rijden
  • Aandrijving gebeurt hoofdzakelijk door de verbrandingsmotor
  • Redelijke vermindering van de CO2-uitstoot (schommelt rond de 100 – 120g/km WLTP)

 

Plug-in-hybride (PHEV)

  • Heeft een veel grotere accu dan een full hybride
  • Kan grote delen van het traject zuiver elektrisch afleggen
  • Zeer zuinig bij korte, elektrisch gereden ritten
  • CO2-uitstoot < 40g/km
  • Vereist discipline gebruiker om accu altijd maximaal te laden
  • Accu mag niet langere tijd ontladen blijven
  • Lange afstanden mogelijk gezien aanwezigheid brandstofmotor
  • Meergewicht techniek (≥ 300kg) jaagt brandstofverbruik de hoogte in bij niet gebruik elektrificatie

Elektrische auto (EV)

  • Geen CO2-uitstoot
  • Vereist grondig voorafgaand onderzoek naar laadinfrastructuur (sterk verschillend volgens regio en landen, alsook woning gebruiker)
  • Verbruik elektrische energie kan sterk variëren volgens weersomstandigheden
  • Rijbereik daalt met -20 tot -30% bij lage temperaturen

 

Economische visie

Daniel Debrouwer, managing partner Eurofleet, gaf inzicht in een economische visie op de autokeuze door vlootbeheerders.

“Nog te vaak worden keuzes gemaakt op basis van de catalogusprijs” stelt Daniel Debrouwer vast. “Maar dat is ver van de reële kost en dus een weinig aangewezen keuzecriterium. Daar is enkel de TCO relevant”.

TCO houdt rekening met:

  • De ‘afschrijving’ = catalogusprijs – de genoten korting – de restwaarde
  • De rente
  • De BIV en verkeersbelasting
  • Verzekering
  • Onderhoud & herstellingen
  • Banden
  • Andere kosten
  • Het verbruik (brandstof of elektrische energie). Let op voor aanzienlijke verschillen tussen het door een automerk gespecificeerde verbruik en het reële verbruik (trajectafhankelijk + afhankelijk rijstijl gebruiker)
  • Taksen allerhande: CO2-bijdragen, verworpen uitgaven, VAA, niet verrekenbare BTW…

Conclusie: elke gebruikssituatie is anders. De autokeuze vereist een grondige analyse van het autogebruik. Een duurdere auto kan een betere TCO hebben. Zo houdt de leaseprijs geen rekening met de CO2-uitstoot, terwijl die juist grote verschillen in de TCO kan veroorzaken. Kies op basis van de reële kosten. Een PHEV zal een hogere maandelijkse huurkost hebben, maar kan voordeel halen uit het fiscale regime (hoge aftrekbaarheid; lage BIV en rijtaks in Vlaanderen) en het lage verbruik. Dat laatste geldt dan weer alleen als de gebruiker consequent de accu laadt en maximaal elektrisch rijdt.

 

Verhuurmarkt maakt zich op voor de toekomst

Frank Van Gool (Renta) & Marc Demoulin

De kortetermijnverhuur stortte in met -90% (luchthavens dicht, evenementensector…), maar werd enigszins gecompenseerd door groei in logistiek (pakjesdiensten). Langetermijnverhuur bleef vrij stabiel in 2020 t.o.v. 2019. “De looptijd van leasecontracten werd verlengd als gevolg van minder gereden kilometers door de Covid-19 pandemie” licht Frank Van Gool, managing director Renta, toe. “Het afleveren van nieuwe auto’s werd bemoeilijkt door de verplichte sluiting van garages”.

De toekomst van de verhuurmarkt laat zich moeilijk voorspellen door de hechte band met de algemene conjunctuur en het economisch herstel waar iedereen naar uitkijkt. Vele spelers grepen 2020 aan om zich voor te bereiden op de nieuwe toekomst, vooral voor wat digitalisering betreft.

Frank Van Gool: “trends zullen zich sneller doorzetten in de markt”:

  • Denk aan multimodale leasing,
  • Tweedehandsleasing,
  • Private leasing,
  • Elektrificatie (16% van de nieuwe bedrijfsauto’s in 2020 was al geëlektrificeerd),
  • Eco-systemen rond elektrisch rijden.

Er is heel wat onzekerheid in de verhuurmarkt, niet in het minst omwille van het ophouden van de fiscale aftrekbaarheid voor auto’s met verbrandingsmotor, aangekondigd voor 2026. Dat zou voor bedrijven een uitsluiting van alle diesel- en benzinemotoren betekenen… maar elektrisch rijden is niet voor elk gebruikerstype weggelegd. “Als EV of PHEV betaalbaar is voor het bedrijf, dan is dat vandaag al de voor de hand liggende keuze” stelt Frank Van Gool. “Vergeet evenmin dat de autokeuze nog steeds een belangrijke motivatie is voor de werknemer!”.

Momenteel worden door leasemaatschappijen nog offertes uitgestuurd met vermelding van de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0 en/of WLTP meting. In de loop van dit jaar zal enkel nog de WLTP-waarde vermeld staan op het inschrijvingsformulier van het voertuig. Wie zijn vloot wil vergroenen houdt best meteen rekening met de WLTP-waarde, die bovendien ook zwaar doorweegt op de TCO.

 

Herbeleef deze eerste sessie in video.