Wellicht zal men zich in de tussenliggende periode (2021 – 2026) laten inspireren door het wetsvoorstel van Egbert Lachaert (Open Vld) & het wetsvoorstel van CD&V (ingediend door ondermeer Wouter Beke en enkele andere CD&V leden). Beide voorstellen zetten in op een vermindering van de fiscale voordelen voor bedrijfswagens met fossiele motorisaties. Open VLD  voorziet vanaf 2023 een oplopende vermindering van de fiscale aftrekbaarheid van fossiele motorisaties. Beide wetsvoorstellen wensen een substantiële verhoging van de sociale bijdragen voor bedrijfswagens door te voeren tenzij voor zero emissie voertuigen. CD&V die in de nieuwe regering de portefeuille financiën beheert voorziet in haar wetsvoorstel om ook het voordeel van alle aard aan te pakken voor voertuigen die niet echt CO2zuinig zijn en een bijkomende belasting op tankkaarten in te voeren. De twee wetsvoorstellen houden er rekening mee dat er tegen 2023 een substantieel nieuw aanbod zal zijn aan aantrekkelijke zero emissie voertuigen.

We herhalen dat er voor bedrijfswagens nog geen concrete fiscale wijzigingen voorzien zijn voor 2021 en later. Wat intussen wel vast staat voor 2021 is de keuzemogelijkheid tussen de NEDC 2.0 of de WLTP waarde bij de toepassing van de fiscale formules “voordeel alle aard” en “fiscale aftrekbaarheid” en dit voor alle voertuigen (nieuwe en rijdend wagenpark) die op het homologatieattest over de twee waarden beschikken.

Mobiliteitsbudget

De nieuwe regering wenst het mobiliteitsbudget aantrekkelijker te maken. De huidige regeling geeft werknemers met een bedrijfswagen de keuze om hun bestaande bedrijfswagen in te ruilen voor duurzame vervoersalternatieven waaronder een nieuwere milieuvriendelijke bedrijfswagen met een maximale CO2-uitstoot van vandaag 100 gram en 95 gram vanaf 1 januari 2021. Het regeerakkoord voorziet om het bestaande wettelijk kader verder aan te passen waarbij ook werknemers die vandaag geen aanspraak kunnen maken op een bedrijfswagen toegang zouden krijgen tot het mobiliteitsbudget via hun werkgever. Dat bedoeling is om meer werknemers te laten inzetten op duurzame mobiliteit (openbaar vervoer, de fiets, milieuvriendelijke bedrijfswagens, …) en het wonen dicht bij het werk verder te stimuleren. De huidige regeling rond het mobiliteitsbudget is vandaag in haar praktische uitwerking te weinig flexibel en bevat een hele reeks beperkingen waardoor de effectieve implementatie bij bedrijven zeer laag blijft.  De interesse bij werkgevers blijft echter groot. We herhalen nog dat het stelsel van “Cash for Cars” uitdooft einde 2020.

Rijbewijs met punten

Een laatste opvallende maatregel is de invoering van het rijbewijs met punten voor automobilisten die herhaaldelijk zware verkeersovertredingen begaan zoals dit ook reeds geldt in een aantal EU landen.

Michel Willems

MOBILITAS