De Volvo XC40 mag dan al het eerste Volvo-model zijn dat voorzien was van een 100% elektrische motor, maar de C40 gaat nog een stapje verder. Deze kleine SUV met coupédaklijn zal immers alleen maar met volledig elektrische motoren worden aangeboden, terwijl de XC40 ook als oplaadbare hybride en als benzineversie in de catalogus staat. De C40 zal dan ook dienst doen als aanvalswapen voor het bewerkstelligen van de ambitieuze doelstellingen die Volvo voor zichzelf heeft uitgestippeld: vanaf 2030 enkel nog 100% elektrische voertuigen verkopen.

Verbeterde autonomie

Als het op design aankomt, maakt de C40 enerzijds het verschil vanaf de B-stijl met een aflopende daklijn die uitloopt op de spoiler en anderzijds achteraan met een heel specifieke achterkant. Dit soort koetswerklijn is niet alleen behoorlijk populair, maar biedt tegelijk ook het voordeel van een betere aerodynamica, wat dan weer een positief effect heeft op het verbruik en dus ook op de autonomie. De Volvo C40 Recharge Twin is daardoor met zijn batterij van 78 kWh gehomologeerd voor een autonomie van 444 km, terwijl de XC40 418 km belooft. De batterijen kunnen opgeladen worden met een snelheid tot 150 kW, waardoor in het beste geval een laadtijd van 37 minuten volstaat om van 10 tot 80% te laden. De C40, die over een modern en mooi afgewerkt interieur zonder enig gebruik van dierlijk leder beschikt, zet in op een specifieke Google interface. Achteraan is de interieurruimte, rekening houdend met de kleine buitenafmetingen, in orde, maar grotere passagiers zullen hun ruggengraat moeten krommen.

Verbazende prestaties

Het vermogen, dat boven de 400 paardjes uitkomt en het onmiddellijk beschikbare koppel van 660 Nm, geven deze SUV in de praktijk prestaties die een echte sportwagen waardig zijn. Zo heeft hij ondanks zijn stevig gewicht niet meer dan 4,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Inhaalmanœuvres blijken kinderspel, maar tegelijk toont de C40 zich dankzij zijn werkingsstilte ook een bijzonder aangename gezel om tegen lage snelheid mee door de stad te rijden. De vierwielaandrijving zorgt er op zijn beurt voor dat op elk moment voldoende grip voorhanden is.  De ophanging voelt – zoals dat wel vaker het geval is met elektrische wagens – wat hard aan, evenwel zonder ooit echt storend te worden. Enkel het verbruik blijkt met een gemiddelde van 21 kWh/100 km na een gemengd parcours afgelegd met fluwelen rechtervoet km wat teleurstellend.

Fleetbalans

De Volvo C40, die aangeboden wordt vanaf 62.150 euro inclusief BTW, is niet echt de best geplaatste van zijn categorie. Er zijn bepaalde concurrenten die met een lagere prijs uitpakken, terwijl sommigen daarvan ook nog eens ruimer zijn. Wat er ook van zij, de C40 biedt van zijn kant wel een erg rijkelijke uitrusting, gedurende drie jaar een volledige service en een erg krachtige motor. De fiscale aftrekbaarheid is hoe dan ook in alle gevallen ideaal te noemen.